waarom een gastspreker in de klas?

Een gastspreker vertelt zijn persoonlijke verhaal aan leerlingen op scholen en aan volwassenen, zoals ouders, bij instellingen of bedrijven. De impact van een persoonlijk verhaal, dat live wordt verteld, is een onmisbare aanvulling op de geschiedenismethode. Interactie en dialoog met de kijker/luisteraar is daarbij de leidraad. Maar we willen ook verrassen, emotioneren, schuren, verbinden of wakker schudden en anderen aan het denken zetten. De intentie van de gastspreker is om de aanwezigen zelfstandig te laten denken over o.a. oorlog, vooroordelen, racisme en antisemitisme. We zoeken bij elke aanvraag de juiste gastspreker!

Quote

‘Ik vind het moeilijk om de geschiedenis van de Holocaust te vertellen. Ik zie dat een flink aantal kinderen zich er weinig bij kan voorstellen. Deels omdat grootouders er niet meer zijn en er weinig tot niets meer wordt verteld. Maar ook bij de kinderen met andere culturele achtergronden zie ik dat de WOII en de Holocaust weinig zegt.’

Oplossing

Een gastspreker die een persoonlijk verhaal vertelt van zijn of haar familie die WO2 of een andere genocide heeft meegemaakt, maakt de geschiedenis levend. In het nagesprek met de gastspreker vindt er ook nog de nodige interactie met de leerlingen plaats.

Quote

Ik merk als docent dat ik het soms lastig vind om het Midden-Oosten conflict te behandelen. De emoties onder mijn leerlingen uit vmbo 3 en havo 3 lopen soms hoog op en de nuancering is af en toe ver te zoeken. Ik wil graag een open discussie voeren met mijn leerlingen, maar hoe?

Oplossing

Wij hebben een project in ons aanbod waarin twee jonge docenten (Joods en islamitisch) gezamenlijk in drie blokuren de geschiedenis van WOII en het Midden-Oosten behandelen. De verbanden die zij leggen i.r.t. hun persoonlijke verhalen maken dat een open discussie mogelijk wordt in de klas.

Waar bestaat de gastles uit?

De gastles is een persoonlijk verhaal en kan – al naar gelang de keuze van de gastspreker – eventueel met behulp van media en literaire/theatrale/beeldende/muzikale elementen worden verteld. Aansluitend vindt er gesprek plaats, waarin vragen kunnen worden gesteld en discussie kan plaatsvinden. Het persoonlijke verhaal duurt ongeveer 30 minuten. Aansluitend duurt het nagesprek ongeveer 30 minuten, waar een een dialoog met de leerlingen over vooroordelen, racisme en antisemitisme plaatsvindt.

Doelgroep

De gastles is geschikt voor het basisonderwijs (groep 7 en 8), voortgezet onderwijs, mbo, hbo, universiteiten en themabijeenkomsten.

voor wie

Scholen

De gastlessen zijn bedoeld voor:

  • basisonderwijs vanaf groep 7 en 8. Voor de Montessori en Jenaplan scholen geldt een combinatiegroep 6/7/8.

  • Voortgezet onderwijs alle klassen

  • MBO/HBO/WO

Instellingen / overheid / bedrijven

Een persoonlijk verhaal als uitgangspunt voor een bijeenkomst is altijd mogelijk. Locatie en setting zijn flexibel. Stadsgesprekken over antisemitisme, racisme en uitsluiting werken goed wanneer een gastspreker zijn of haar persoonlijke verhaal vertelt. De verbeelding wordt getriggerd en zorgt voor empathie over het onderwerp. Een uitstekend vertrekpunt voor een nagesprek over bovengenoemde onderwerpen! Wil je daar een gespreksleider bij, is dat ook mogelijk.

Bel, mail of app voor nadere informatie over inhoud en kosten:

tel: 085-2500281 / 06 39762378  -    info@nadeoorlog.nl

 

Ik word gastspreker

Zo werkt het

Je neemt telefonisch, per mail of via WhatsApp contact met ons op.

Je krijgt globale informatie. De bijdrage van NA DE OORLOG en ook jouw bijdrage in het geheel komt aan bod. Is er een klik, dan maken we een afspraak.

Tijdens het eerste gesprek maken we kennis, vertellen wij uitgebreid hoe het verder gaat en vertel jij je persoonlijke verhaal. Als er een match is…

Dan ga jij gezamenlijk met de coach je verhaal in vorm, beeld en tekst ontwikkelen. Hierbij wordt het centrale thema gezocht, dat als leidraad in je verhaal en het nagesprek dient.

Wanneer dit klaar is, ga je repeteren met onze onze coach en krijg je ondersteuning in het voeren van een groepsgesprek / discussie.

Vervolgens wordt er lesmateriaal, flyer  en een poster ontwikkeld en ga je een of meerdere try-outs doen.

Aan het werk! Op basis van een vrijwilligersovereenkomst en een VOG ga je een x-aantal gastlessen geven op scholen en  openbare bijeenkomsten in de stad/regio waar jij woont. Er staat een vrijwilligersvergoeding  en reiskosten tegenover.

 

Wat moet je kunnen?

Als naoorlogse generatie een geschiedenis hebben in relatie tot WO2 (o.a. Joods, Indisch, verzet, Roma en Sinti, NSB) of een andere genocide.

Niet bang zijn om in het openbaar te spreken voor groepen. Ervaring is niet noodzakelijk, maar wel mooi meegenomen!

Hart voor kinderen, jongeren en onderwijs hebben!

Nieuwsbrief

  • icoon_youtube wit
  • icoon_twitter wit
  • icoon_facebook wit
  • icoon_linkedin wit

NA DE OORLOG      info@nadeoorlog.nl   Tel: 085-2500281 / 06-39762378 

© 2021 NA DE OORLOG