Sponsor Maison de Bonneterie


Maison de Bonneterie, van oorsprong een joods familiebedrijf, is een van de sponsoren van NA DE OORLOG. Alfred en Vivian Cohen lichten graag toe waarom.


De bedrijfsvoering van de Bonneterie werd in 2014 gereorganiseerd en veranderde van een retailfunctie naar vastgoed. De panden worden sindsdien verhuurd aan een andere retailer en met een deel van de inkomsten hieruit wordt NA DE OORLOG gesponsord. Omdat de Bonneterie in panden zat in Amsterdam en Den Haag, wilde het bestuur graag een lokaal initiatief steunen in een van deze steden.

"Het is makkelijk om geld uit te geven aan doelen die ver weg zijn, maar mensen vergeten soms om eerst te zorgen voor hun eigen achtertuin. Wij vinden het belangrijk om lokaal bij te dragen. Al die kleine initiatieven bij elkaar kunnen ook zorgen voor een groter geheel," aldus Alfred Cohen.


De Tweede Wereldoorlog had een grote impact op de Bonneterie. Naast het joodse management, waren er ook veel joodse werknemers in dienst. Na afloop van de oorlog kwamen er maar weinig terug. Ook voor Vivian was er geen twijfel mogelijk dat het geld naar een joodse of Tweede Wereldoorlog-verwante stichting zou moeten.

"Ik las dat er maar een klein deel van de huidige middelbare scholieren een verhaal over de oorlog kon vertellen. Daar schrok ik enorm van en dat moet veranderen. Met die gedachte in ons achterhoofd hebben wij unaniem gekozen voor NA DE OORLOG, omdat deze stichting ook vooral de huidige generatie betrekt en naar de toekomst kijkt."


Juist in deze tijd vinden Alfred en Vivian het belangrijk dat nieuwe generaties op de juiste manier goed geïnformeerd worden over het verleden. Vooral om uit directe of indirecte hand mee te krijgen wat het gevaar en het gevolg is van discriminatie op grote schaal.

Alfred: "Het gaat niet alleen over Joden. Het gaat erom dat je mensen niet beoordeelt op hun huidskleur of religie. En dat begint op kleine schaal."

Nieuwsbrief

© 2019 NA DE OORLOG